Kortdistancerejser, flere flyvninger og solpaneler: To schweiziske ingeniører er i gang med at ændre transportsektoren

De er blevet sidestillet med Wright-brødrene, de to unge amerikanere, som opfandt flyvemaskinen i 1903, men indtil videre fejer Bertrand Piccard og André Borschberg sådanne højtflyvende sammenligninger af bordet.

De to schweiziske forskere er hjernerne bag de to første kommercielt tilgængelige soldrevne fly og flyver lige nu rundt om kloden i deres seneste mesterværk for at bevise effektiviteten af deres solcellefly. Efter et par måneder på landjorden, er Solar Impulse 2 nu klar til at lette igen, og dets motorer vil endnu engang få energi fra adskillige solpaneler.

Flyet bruger ingen forurenende brændstof og er dermed en transportform, som sætter en historisk milepæl inden for luftfart, og som snart vil ændre måden, hvorpå vi almindelige turister rejser.

“Inden det her fly, som vi flyver kloden rundt i lige nu, arbejdede vi på Solar Impulse 1, som havde et hidtil uset aerodynamisk system. Vi tror på, at forbedringerne inden for luftfartteknologien samtidigt vil ændre fremstillingsmåden for landkøretøjer”, forklarer Piccard.

Teoretisk set kan Solar Impulse allerede flyve ubegrænsede distancer på solenergi. En episk udvikling, som i fremtiden muligvis gør op med linket mellem fly- og olieselskaber. Det vil betyde lavere priser for kunderne og større hensyn til miljøet.

“Vi ønsker ikke at ændre luftfarten fra bunden, men vi håber, folk vil forstå, hvor vigtig ren energi er. Hvis de nyskabelser, der er brugt i vores fly blev taget i brug over hele sektoren, kunne vi undvære en stor del af de fossile brændstoffer. Virksomhederne på området ved allerede, at de ikke kan forsætte med at bero på benzin”, siger projektskaberen med overbevisning i stemmen.

Og han er ikke i tvivl om, at ren energi er en nødvendighed for fremtidens transport.

Det vil tage tid, men det er afgjort det næste rigtige skridt, vi bør tage. Fremtidens fly vil være lettere og mindre og være udstyret med elektriske batterier og solceller. Ifølge Borschberg, “bliver rejserne kortere og mere direkte, og der vil være flere flyvninger og ingen forureningsproblemer.” Det første der, efter hans mening, skal ændres er det ultralette fly, der bruges til private flyrejser, og derefter større fly, der kan benyttes af almindelige mennesker.

Indtil videre er bagagerummene i Solar Impulse forholdsvist små – på størrelse med en 4-personers bil. Med i det næste projekt, vil de to schweiziske ingeniører gøre kabinerne bredere og reducere vingebredden, så flyet kan lette fra de fleste lufthavne. “Nu om dage ligger udfordringen ikke længere i at opdage nye kontinenter eller udforske verden. Vi skal derimod tænke over betingelserne for menneskeheden, og det omfatter vores brug af energi. Vi er nødt til at være nytænkende og ændre traditionelle mentaliteter, ligesom vi forsøger at gøre med vores fly”, konkluderer Piccard.

Tekst: Andrea Indiano

Expedia
0
0

0 Kommentarer

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*