Roomservice leveret af en robot: Højteknologiske nyskabelser på hoteller

Det er slut med at stå i kø i receptionen for at tjekke ind og med at vente på at få middagen op på værelset. Hotellerne bliver mere og mere teknologiske, og nyskabelser fra brancheeksperter vil ændre gæsternes oplevelse for altid.

Om få år kan vi sandsynligvis tjekke ind på et hotel eller bede om en ekstra pude uden menneskelig kontakt. Nogle hoteller i USA er allerede i færd med at afprøve nye teknologier, som skal gøre livet lettere for gæsterne. Eksempelvis Santa Clara hotel i Californien, hvor en robot leverer roomservice.

“Den bruges primært, når en gæst ønsker at få leveret håndklæder, tandpasta eller små måltider på sit værelse,” forklarer Steve Cousins, direktør på Savioke, virksomheden, som fremstiller de mekaniske portører. “Hotellets ansatte lægger de ting, der skal leveres, ned i portørens rum og indtaster derefter værelsesnummeret, de modtog anmodningen fra. Takket være det integrerede GPS-system, kan robotten tage elevatoren og undgå forhindringer og personer, den møder på sin vej.”

Robotterne er udstyret med adskillige kameraer og har memoreret et kort over hotellet, så receptionisterne kan kontrollere deres bevægelser. Når robotten har leveret det gæsten anmodede om, vender den tilbage til sin faste plads for at oplade og vente på den næste opgave.

Disse automatiske maskiner, som er en meter høje og vejer 45 kg, kan dog ikke tale endnu. De er desuden programmeret til at udsende et farvelbip, når de er færdige med deres opgave.

De hoteller, som indtil videre har talt med Savioke, siger, at de ikke på nogen måde har planer om at udskifte deres ansatte med robotter. De ser disse nye hjælpere som en hurtig og ny opfindelse, der vil give gæsterne en bedre service. “Hotellerne, som har erhvervet en robot har hver især givet den et specifikt navn. Efter den første forbavselse over at se robotterne bevæge sig rundt i lobbyen og ned ad gangene, plejer folk at vænne sig til deres tilstedeværelse uden problemer”, siger Cousins.

En kode i stedet for en nøgle?

Mens robotterne udelukkende udfører tekniske opgaver, har vi endnu ikke set en mekanisk robot, som byder gæsterne velkomne ved hotelindgangen. Men inden det bliver en realitet, vil hele konceptet omkring det at tjekke ind i receptionen måske alligevel høre fortiden til. Mange hoteller eksperimenterer med meget mere end en digital nøgle, som giver dig adgang til værelset, du har reserveret ved hjælp af din smartphone.

Fireogtyve timer før ankomstdatoen, vil gæsterne – efter at have tjekket ind online – modtage en kode på deres mobiltelefon. Når gæsterne så står uden for deres værelsesdør, skal de blot holde deres telefon tæt mod håndtaget for at åbne døren via Bluetooth-teknologi.

Du sparer tid, hvis du bare har lyst til at gå direkte op på dit værelse og slappe af efter en lang dag på job. Mens risikoen for at miste din nøgle altid var høj med de gamle metoder, kræver det nøgleløse system kun, at du holder øje med din telefon, og det er jo noget vi alle sammen efterhånden er vant til at gøre. Og hvis din telefon skulle løbe tør for batteri, kan du altid bede hotelrobotten om at hente en oplader til dig.

Tekst: Andrea Indiano

Expedia
1
0

0 Kommentarer

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*